Jak jsem začala kváskovat

3. 6. 2020


Protože se nám během karantény vůbec nechtělo do obchodů, začala jsem po nějaké době zase kváskovat. Už jsem měla dva takové pokusy, ten poslední kvásek nepřežil porod a následující šestinedělí, kdy se o něj nikdo nestaral. A tak když jsem narazila na návod u Maškrtnici na to, jak si vyrobit kvas z ovocné vody, řekla jsem si, že to zase zkusím.

První problém nastal s kvasem, kdy ten s pšeničnou moukou mi ze začátku moc nekvasil, zkusila jsem teda založit i druhý s moukou žitnou a na radu Julky jsem ho už neměla jen na lince, ale dala víc do tepla do misky s teplou vodou, kterou jsem měnila. Tohle ho hezky nastartovalo a nakonec se rozkvasil i ten pšeničný. Z přebytků kvasu, které mi jsou líto vyhodit, dělám tyhlety lívance.

První chleba z ovocného kvasu jsem pekla podle Cuketky a receptu na Šumavu. Výsledek nic moc, nejspíš překynutý nebo málo vyhnětený, placatý.

Druhý byl podle Nelkafood a jejího chlebíku z online pečení. Taktéž se mi moc nevyvedl. 



Třetí byl první o kterém bych řekla, že se povedl. Nebyl už totiž takový spláclý jako ty předchozí, ale pěkně nafouknutý. Možná to bylo důkladnějším prohnětením, možná sílícím kváskem, nepřekynutím v ošatce...kdo ví. A chuťově je taky moc dobrý, nadýchaný a přitom pěkně křupavá kůrka. Podařilo se mi ho i naříznout, sice to budu muset ještě vypilovat, ale s žiletkou je to vážně o něčem jiném než s nožem! Jen by ještě mohl mít trochu větší bublinky.

Pekla jsem opět podle receptu Nelky a jejího kváskového chlebíku. A peču ho pořád nejčastěji, většinou trochu experimentuji s poměry mouky, někdy vynechám žitnou a dám jen pšeničnou, někdy větší podíl pšeničné hladké. A zatím se pokaždé povedl.

Recept:
rozkvas:
  • 150 g žitné mouky
  • 150 g vody
  • kvásek z ledničky
těsto:
  • 200 g pšeničné chlebové mouky
  • 300 g pšeničné hladké mouky
  • 100 g žitné mouky
  • 2 lžičky soli
  • lžička kmínu
  • 300 g vody

Postup dodržuji podle Nelky: 8 h nechám kvasit rozkvas, pak promíchám mouku s vodou a rozkvasem a nechám 30 minut stát, přidám sůl a kmín a nechám uhnětat v robotu, následně těsto dvě hodiny kyne, během toho aspoň dvakrát překládám, pak stočím do ošatky a nechám ještě 1,5-2 hodiny kynout. Peču na 250 °C 10 minut se záparou a pak 20 minut na 200°C už bez vody.



Zkoušela jsem i její recept na Anjelský chléb, dala jsem ale jenom pšeničnou hladkou a měla jsem ho šíleně tekutý. Takže opět placka. Chleby s vyšší hydratací a většími bublinami se mi zatím nějak nedaří...je to taková alchymie. Tak třeba to časem vypiluju. :))

Taky kváskujete? Jaký je váš oblíbený recept? Budu ráda, když se podělíte, ráda zkusím nějaký nový.

Mějte se moc krásně! Evi
//foto moje ©gathermoments

  • Sdílet:

Mohlo by se vám také líbit:

3 komentářů

  1. Já jsem kvásek dostala, ale nějakým způsobem jsem ho zahubila. Tak jsem si založila nový a zkouším a zkouším, bude to dlouhá cesta. Hodně mně pomáhá blog Nelky a zatím se mně nejvíc daří "Pán Božský". S Anjelským jsem se prala. Dnes si založím rozkvas a budu zkoušet podle receptu, který uvádíte...a budu si držet palce:) Váš chleba vypadá parádně�� Ať se Vám nadále daří v kváskování. Veronika

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Verunko, moc děkuji! Jojo, Nelka je moc fajn, mám ráda její videa, kde je hezky vidět konzistence těsta. Pana Božského jsem ještě nezkoušela, musím napravit. :)) Ať se Vám hezky peče!

      Vymazat
    2. Á, teď na to koukám, že Pán Božský je vlastně ten chléb z online pečení. Dám mu ještě šanci. :))

      Vymazat

Moc děkuji za všechny komentáře a připomínky, všechny poctivě čtu :))
Psát mi můžete i na email sem (klik)