DIY návod: voskovaný ubrousek

14. 12. 2021


Voskovaný ubrousek mě lákal už dlouho, připadá mi totiž jako skvělá alternativa k potravinové fólii, alobalu a mikrotenovým sáčkům. Do takového ubrousku si můžete zabalit nejen svačinu s sebou na výlet, ale i čerstvé pečivo, sýry nebo odřezky zeleniny a ovoce. Ty díky tomu nebudou osychat, ale ani se zapařovat v neprodyšném igelitu. Ubrousek můžete navíc použít i jako víčko na misku nebo krabičku, pokud ho v rukou zahřejete, dá se jednoduše vytvarovat podle nádoby, kterou potřebujete zakrýt.

Po použití stačí ubrousek opláchnout vodou nebo otřít hadříkem a nechat uschnout. Pokud se poruší vosková vrstva, dá se obnovit opětovným rozehřátím. A až ubrousek doslouží, můžete ho s klidným svědomím zkompostovat.

Na výrobu je možné použít už hotové látkové ubrousky anebo zrecyklovat kus plátna ze starého povlečení nebo košile. Pak už vám stačí jen včelí vosk, pečící papír a zdroj tepla, který zajistí napuštění látky rozehřátým voskem. Já si vybrala rozpouštění v troubě, pokud se chystáte na větší množství ubrousků, můžete si vosk rozehřát v hrnci a jednotlivé ubrousky natírat štětcem. Další variantou je použití žehličky a zažehlení ubrousku mezi dvěma pečícími papíry.


Budete potřebovat:
  • bavlněný ubrousek nebo může být i kousek neolemovaného bavlněného plátna obstřihnutého entlovacími nůžkami
  • včelí vosk v pecičkách nebo nastrouhaný ten vcelku, ideálně v bio kvalitě, přeci jen bude ve styku s potravinami
  • pečící papír, plech, troubu, kuchyňskou stěrku

Jak na to:

1. Ubrousek jsem si rozložila na pečící papír umístěný na plechu a posypala včelím voskem, nejdřív jsem dala spíš míň, protože jsem neměla odhad, kolik ubrousek nasaje.


2. Plech jsem vložila do trouby rozehřáté na 100 °C na 3-4 minuty, potom zkontrolovala, jestli je už vosk všechen rozpuštěný. Pokud ho bylo málo a na ubrousku jsem viděla suchá místa, přisypala jsem další. Pokud by ho bylo naopak moc, přebytek můžete odsát dalším ubrouskem.

3. Plech jsem vyndala z trouby, a když se vosk nahromadil na nějakém místě, rozetřela jsem ho stěrkou.


4. Ubrousek jsem nechala vychladnout a je hotovo!

Zkusíte to taky? :))  


Mějte se krásně! Eva
// foto moje ©gathermoments

  • Sdílet:

Mohlo by se vám také líbit:

0 komentářů

Moc děkuji za všechny komentáře a připomínky, všechny poctivě čtu :))
Psát mi můžete i na email sem (klik)