DIY inspirace: beton

5. 9. 2016


Už hrozně dlouho mě láká výroba betonových bytových doplňků, ať už květináčů nebo třeba misek a svícnů. Na Pinterestu je inspirace hromady a tak se dneska s vámi o nějakou podělím, než se do výroby pustím sama. Nejprve bych ráda zkusila nějaký jednoduchý obal na květináč. Inspirace se dá najít i u českých blogerek, moc se mi líbí květináče Markéty z blogu Tamarki nebo ty od Ivči z Mini DIY projektů.

A jak vypadají některé výrobky profesionálů? Kromě betonového umyvadla nebo kuchyňské linky, můžete mít doma i betonový stůl, stoličku, svítidlo, nádobí. Ale dělají se i betonové šperky! Ty bych taky moc ráda zkusila.  


A beton v interiéru, třeba pohledový strop nebo betonová stěrka v koupelně, to by se mi moc líbilo! Je mi jasné, že pro každého to není, ale surovost betonu v kombinaci s teplým dřevem, to já můžu! :))


Co je na takovou výrobu potřeba? Samozřejmě betonová směs, tu si můžete koupit už hotovou ve stavebninách nebo hobby marketech a doma ji jen smíchat s vodou. Markéta z blogu Tamarki doporučuje vyrábět z betonové směsi na potěry. Já si na chalupě odsypala trochu cementu a přinesla pytlík světlého písku z blízké pískárny, tak to bude trochu větší alchymie. :)) Beton budeme míchat ze směsi pojiva (tedy cementu), plniva (písku nebo kameniva) a vody. Stavební beton by se správně podle norem měl míchat hmotnostně a nikoliv objemově - na lopaty. Doporučuje se poměr 75% kameniva, 13,4 % cementu, 7,7 % vody, 3,4% příměsi (práškové anorganické látky, které mají účel zlepšit některé vlastnosti betonu) a 0,1 % přísady (plastifikátory, urychlovače - zpomalovače tuhnutí nebo tvrdnutí). Nutné je taky počítat s vlhkostí kameniva. No není to jen tak! :))



Dále je potřeba si sehnat vhodné nádoby, které budou sloužit jako formy. My budeme zatím zkoušet květináč, takže máme jeden větší a jeden menší plastový květináč. Protože ale beton je pro vodu propustný, na dno přijde ještě plastová miska. Můžete ale použít i různé vzorované povrchy, které na výrobku vytvoří zajímavé vzory. 

Před vylitím je dobré formu vymazat trochou oleje (ale zase ne moc, aby to nebylo celé flekaté), aby se hotový výrobek lépe vytahoval. Fajn jsou taky vhodné pomůcky na míchání, to je potřeba opravdu důkladné. Takže třeba starý kbelík nebo miska, pracovní rukavice a pokud budete beton mixovat, tak nějaký pytel, kam to můžete celé zavřít nebo ochranný oděv. Veliký výběr rukavic a všech možných ochranných pomůcek nabízí třeba firma Engelbert Strauss, mrkněte do sekce pracovní ochrany.


Po vylití musí beton zatuhnout, měl by být ve stínu a udržovat se stále vlhký, aby nepopraskal a tuhnul postupně. Proto ho určitě nedávejte na sluníčko nebo nesušte v troubě! jsem moc zvědavá, jak se nám to podaří, výsledek vám určitě ukážu v některém z dalších článků. 

Máte taky nějaké zkušenosti s betonováním? Budu moc ráda, když se o ně podělíte! :)) 

Mějte se moc krásně! Evi
//všechny obrázky hotových výrobků jsou z Pinterestu a najdete je na mé nástěnce diy nebo interiér včetně odkazů na jejich zdroje...a taky se spoustou další inspirace :)) obrázek se složením betonu je odtud

Mohlo by se vám také líbit:

21 komentářů

  1. Odpovědi
    1. Jojo, snad dobře dopadnou i ty moje výrobky :))

      Vymazat
  2. Zkoušela jsem květináče, stoličky i šperky. Jsou to mé nejoblíbenější diy projekty, protože to nejtěžší je ta trpělivost.
    A ráda bych ještě betonové úchytky a vlastní silikonovou formu na svícny :).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marti, díky za komentář, díky němu jsem objevila Tvůj super blog :)) No a ty Tvoje betonové výrobky, to je velká paráda! Snad se mi bude taky tak dařit. Krásné dny! :))

      Vymazat
    2. Evi, díky.
      Dařit se bude určitě, není to tak složité, jak se to někdy tváří.
      Budu se těšit na Tvé betonové kousky.

      Vymazat
  3. Beton s emi moc libi, al ezatim po nem spis pokukuji, nez realizuji:-). Hodne zdaru. M.

    OdpovědětVymazat
  4. Evi, jsem zvědavá, co vytvoříš :) Já teď experimentuju s různými poměry a hmotami a zatím nejsem s výsledky moc spokojená - potřebuju totiž přitvrdit:) Krásné dny, iva

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ivi, to já jsem taky zvědavá! :)) Vyrábíš ze směsi na betonový potěr? Co přidat víc cementu? Měj se krásně a ať se daří :))

      Vymazat
    2. Doporučuji hobby beton (např. v Obi), je to hotová směs a zatím drží i věci, co jsou venku na dešti i slunečním úpalu.
      Na malé věci se dá koupit šperkařský beton, který obsahuje různé polymery a hotové výrobky nejsou prašné.

      Vymazat
    3. Marti, díky za tipy! :))

      Vymazat
  5. tak to je krásná inspirace! já bych betonovala až bych brečela! :-)

    OdpovědětVymazat
  6. Po prváku stavebky jsem do pohledového betonu zamilovaná navždy :) DIY je doopravdy zajímavý, už nějakou dobu chci zkusit vyrobit květináče ♥

    OdpovědětVymazat
  7. Muj dlouhodoby projekt a koupelna s bet.sterkou hned v zavesu...jo nekdy na to taky dojde..treba budu jeste psat blog :D. Necham se inspirovat. M.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jé, Marti, tak na tu bych byla moc zvědavá! Je to taky můj sen, konečně nemuset čistit spáry mezi kachličkami :)) Měj se krásně!

      Vymazat
  8. Jak mam udržovat při tvrzení vlahu?? Stačí rozprašovačem?

    OdpovědětVymazat
  9. To jsou vážně naprosto úžasné výtvory. Bych nečekala, že něco tak krásného může vzniknout z něčeho tak chladného, jako je beton. My jsme nedávno kupovali betonovou směs, ale pro tedy naprosto odlišné účely. :D Něco málo zbylo, tak se asi inspiruji, protože tohle je fakt pecka.

    OdpovědětVymazat

Moc děkuji za všechny komentáře a připomínky, všechny poctivě čtu :))
Psát mi můžete i na email sem (klik)