DIY návod: zinková mast

25. 1. 2017


Když na mě v mém oblíbeném kelímku Sudocremu začalo pomrkávat dno, říkala jsem si, jestli si koupit kelímek nový nebo si tu svoji oblíbenou zinkovou mast zkusit vyrobit. Sudocrem mi totiž, dalo by se říct skoro zázračně, pomáhá na pupínky, i na ty podkožní. Krásně je zmenší a vysuší a za pár dní po nich není ani památky. Není to tak, že by pupínek přes noc zmizel, ale hojí se mnohem rychleji než když ho nenamažu. Podle ohlasů v diskuzích ale někomu naopak nepomáhá vůbec, je to opravdu individuální. Kromě toho je původně určen jako mazání na dětské zadečky proti opruzeninám, ekzému, na drobné oděrky a popáleniny. Je to takový všelék a na spoustě beauty blogů určitě narazíte na samé pochvalné recenze.



Když jsem se chystala na jeho výrobu, tak jsem si nejprve prostudovala složení. Pro větší názornost jsem jednotlivé složky označila barevně. Zelené jsou účinné a prospěšné látky, červené konzervanty, stabilizátory a ropné produkty, žluté parfémy a neutrální voda a emulgátor je bez barvy.

Složení Sudocremu: aqua, paraffinum liquidum, zinc oxide, paraffin, lanolin, cera microcristallina, sorbitan sesquioleate, benzyl benzoate, cera alba, benzyl alcohol, linalyl acetate, propylene glycol, benzyl cinnamate, lavender oil, citric acid, BHA

Takže nic moc. V Sudocremu najdeme tyto složky ropných produktů: paraffinum liquidum, parafín, cera microcristallina, propylene glycol, BHA. Parafíny (paraffin, paraffinum liquidum), vazelína, minerální oleje a parafínové vosky se používají jako velmi levná náhrada výrazně hodnotnějších rostlinných olejů, které mají oproti ropným látkám zdraví prospěšné vlastnosti, ale jsou pro výrobce cenově nevýhodné. Propylene glycol zvlhčuje, rozpouští a udržuje viskositu produktu. Cera microcristallina je krystalický minerální vosk, používá se pro změnu hustoty kapalných kosmetických prostředků a zajímavé je, že je komedogenní. BHA, což je vlastně E320 - Butylhydroxyanisol, je látka, která se vyrábí z vedlejších produktů vznikajících při zpracování ropy a v kosmetice se používá jako konzervant a stabilizátor. Zajímavé je, že jeho použití je zakázáno ve výrobcích pro děti, pro které je Sudocrem primárně určen. Dalším konzervantem, tentokrát více přírodním je tu kyselina citrónová (citric acid).

Sorbitan sesquioleate je emulgátor, takže umožňuje smísit dvě nebo více nemísitelných fází, například oleje s vodou. 

Kromě ropných derivátů najdeme ve složení i přírodní složy. Lanolín se vyrábí z ovčí vlny, má výrazné hydratační schopnosti, chrání pokožku i oděv před vlhkem. Svým složením a vlastnostmi je lanolin ze všech přirozených tuků lidskému kožnímu tuku nejblíže. Ve formě vazelíny se používá jako základ pro výrobu mastí, ale především je to velice dobrý prostředek pro péči o kůži, protože funkčně nahrazuje kožní tuk. Lanolin zjemňuje a zvláčňuje kůži a pomáhá při drsné a popraskané kůži. Používá se třeba taky na impregnaci vlněných dětských plenek.

Cera alba je bílý včelí vosk, který vznikne vybělením žlutého včelího vosku. V kosmetice zastává funkci emulgátoru a zahušťovadla, funkcí včelího vosku v kosmetice je především ochrana pokožky proti vnějším vlivům, včelí vosk zůstává na povrchu a vytváří ochrannou vrstvu, pomáhá tak dalším látkám s hojením a regenerací poškozené pokožky, zatímco ji sám hluboce vyživuje a zvlhčuje. Je také protizánětlivý, zmírňuje otoky, má hojivé a zklidňující účinky zvláště na drobná poranění, záněty nebo popáleniny. Na pokožce vytváří voděodolnou vrstvu, tak kůži chrání a zabraňuje jejímu dalšímu poškození.

Benzyl cinnamatelinalyl acetate a benzyl benzoate jsou přirozeně se vyskytující složky éterických olejů a spolu s levandulovým olejem (lavender oil) je tu použita pro parfemaci. Benzyl alcohol  je organický alkohol přirozeně se vyskytující v ovoci ,čaji, rostlinách, pryskyřici aj. ( lze jej nalézt např. v meruňkách, kakau, brusinkách, houbách, medu a je také součást esenciálních olejů, jako je hyacint, sezam, jasmín a ylang-ylang). V kosmetice se používá jako konzervant a rozpouštědlo (snižuje hustotu produktu). Snadno se vstřebává do pokožky. Je antibakteriální, antiseptický, lehce anestetický, zabraňuje růstu mikroorganismů, zmírňuje pocit svědění a ulevuje od bolesti. Může způsobovat alergickou reakci (stejně jako ostatní vonné látky), je také slabě fototoxický a může být příčinou vzniku pigmentací na tváři.

Pokud byste si chtěli taky prostudovat složeních své kosmetiky, doporučuji stránku Složení kosmetiky nebo Složení kosmetiky a pro éčka v potravinách zase tento seznam éček podložený spolehlivými zdroji. Složky přírodní kosmetiky jsou zase moc hezky popsané na webu Biooo.


Po vyškrtnutí vody a zmíněných ne úplně přírodních složek nám ve složení zbyde: aquaparaffinum liquidumzinc oxideparaffin, lanolincera microcristallinasorbitan sesquioleatebenzyl benzoatecera albabenzyl alcohollinalyl acetatepropylene glycolbenzyl cinnamatelavender oilcitric acidBHA. Tedy oxid zinečnatý, lanolín, včelí vosk a vonné složky. Protože parafín se dá snadno nahradit přírodním bambuckým máslem, potřebujeme už jen oxid zinečnatý a případně nějaký éterický olej. Stejně dobře ale mast bude fungovat i bez něj. A protože moje mast bude bez obsahu vodní složky, není třeba používat konzervanty.

Co z toho jsem zapracovala do svého krému? 
  • Oxid zinečnatý je hlavní účinnou složkou krému, je protizánětlivý a pomáhá zklidnit podrážděnou pokožku. Mám ho doma od té doby, co jsem vyráběla tento lehký fluid
  • Bambucké máslo (nahrazuje ropný parafín) dodává pokožce hydrataci a výživu, je účinné při ekzémech, lupénce a akné. Působí protizánětlivě a urychluje hojení.
  • Lanolín je ze všech přirozených tuků lidskému kožnímu tuku nejblíže, funkčně nahrazuje kožní tuk. Lanolin zjemňuje a zvláčňuje kůži a pomáhá při drsné a popraskané kůži.
  • Kvalitní rostlinný olej, já jsem použila meruňkový, který mám zrovna doma. Použít ale můžete jakýkoliv váš oblíbený, jen pozor na ucpávání pórů - viz tabulka tu.
  • Přírodní včelí vosk je bohatý na vitamín A a při použití v kosmetice je pokožka díky němu hebká a vláčná.
  • Můžete přidat i pár kapek oblíbeného esenciálního oleje, já mám mast bez parfemace.

NA 50 ml VÝSLEDNÉ MASTI JSEM POUŽILA:
  • 5 lžiček bambuckého másla 
  • 5 lžiček lanolínu
  • 1/4 lžičky včelího vosku 
  • 4 lžičky meruňkového oleje 
  • 3,5 lžičku oxidu zinečnatého (cca 20 % obsahu)
  • hrneček na míchání, lžičku na odměřování, metličku nebo kapučínovač, jemné sítko, vysokoprocentní líh na dezinfekci pracovní plochy i nástrojů, kalíšek nebo skleničku 
  • případně na cedulku s popisem samolepicí etikety.

POSTUP:
  1. Vydesinfikujeme si pracovní plochu i všechny nástroje.
  2. Nejprve rozpustíme všechny tuhé složky. Zahříváme jen tak dlouho, aby se rozpustily. 
  3. Poté přidáme olej a důkladně smícháme.
  4. Nakonec vmícháme oxid zinečnatý, nejlépe jej nejprve přesejeme přes jemné sítko, mícháme důkladně, aby v krému nebyly hrudky. 
  5. Přelijeme do kalíšku a dáme ztuhnout do ledničky. Nenechávejte mast tuhnout při pokojové teplotě, mohly by se vytvořit tvrdé hrudky.



A jaký krém je? Zatím se mi zdá, že se jak konzistencí, tak i účinností blíží Sudocremu, tak snad to tak bude i nadále! :))

Zkoušeli jste také vyrábět nějakou domácí kosmetiku? Jak dopadla? :))
/ foto moje ©gathermoments

  • Sdílet:

Mohlo by se vám také líbit:

19 komentářů

  1. Wow tot je mega! :) mám veľmi rada takéto domáce recepty na kozmetiku! :) ja osobne som doma skúšala vyrobiť akurát balzam an pery z kokosového oleja mám pocut a niečoho ďalšieho a bolo to celkom fajn :) nie úplný zázrak ale aspoň som sa chvílku tešila :D
    Ivana xx

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ivi, vlastnoručně vyrobená domácí kosmetika je nejlepší! :))

      Vymazat
  2. Zatím jsem doma z přírodky nic nevyrobila, nějak se bojím, že to určitě zkazím :( ale tvůj krém vypadá super, sudokrém mi třeba pomohl z puchýři po celodenním chození, pupínek taktéž vysuší, složení však žádná sláva...teďka jsem si zrovna od kolegyně koupila domácí mastičku z bambuckého+propolisu+tea tree+lékařské vazelíny+glycerinu a hlavní složka konopí, takže jsem zvědavá na účinky (hlavně budu mazat špatně se hojící oděrky a zkusím i ten pupínek) jo a ještě by mě zajímalo, jak dlouho tvoje zinková mast vydrží a co je největším "stabilizátorem"? fajn den

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Peti, tak to bude určitě fajnová mastička! Protože tady není voda, tak ty normální stabilizátory tu nejsou potřeba a trvanlivost počítám vždycky podle jednotlivých složek: která složka ji má nejkratší, tak to bude ta výsledná. :))

      Vymazat
  3. Super clanek a rozbor! Sudocrem jsem dostala v porodnici jako vzorek prave pro opruzene zadecky, ale to slozeni me moc neuspokojilo, tak ho nepouzivame. Tento Vas bych ale male s klidem dala, mozna tedy zkusim vyrobit. Diky za navod a hezky den :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jé, moc děkuji! Já právě potom, co jsem si složení prostudovala, tak už se mi taky moc nelíbilo...:)) Tak ať se výroba podaří!

      Vymazat
  4. Ty jo tak to jsem ráda, žes ten karcinogenní kelímek vyměnila za svůj vlastní, úplně se mi ulevilo :) A jinak super recept, jsi šikovná ;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jé, Janet, moc děkuji za milý komentář! :))

      Vymazat
  5. No tohle je super DIY, to hned musím vyzkoušet, jestli to taky zabere na moje problémy. A máš super blog! Jsem ráda, že jsem ho našla.

    Take se na svém blogu snažím čas od času udělat nějaké DIY s kosmetikou, jen poslední dobou jsem na to neměla úplně čas. Ale budu ráda, když na to mrkneš. Třeba pak můžeme něco vymyslet spolu:)

    Měj se,
    Terka
    www.terezastastna.com

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Terko, moc díky! Na blog určitě mrknu, díky za tip! :))

      Vymazat
  6. Jeeej :-) tieto DIY návody milujem. Práve som našla tvoj blog a je ich tu hádam milión :-) palec hore

    OdpovědětVymazat
  7. Ahoj, zrovna jsem objevila tvuj blog a musim rict, ze sem absolutne nadsena! Muzu se zeptat co za bambucke maslo doporucujes pouzivat? Treba to od purity vision, je dobre???

    Janca

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Jani, moc díky! :)) bambucké máslo je nejlepší nerafinované a bio a to to od Purity Vision je, takže to klidně doporučím. Taky jsem na něj četla samé pozitivní ohlasy :))

      Vymazat
    2. Skvele, to rada slysim! Díky a mej se krasne :)

      Janca

      Vymazat
  8. Moc děkuji za inspiraci. Hledala jsem jednoduchý recept na zinkovou mast a tento se mi zalíbil. Jen jsem oleje podělila 1 lž. šípkového, 1 lž. konopného a 2 lž. mandlového. A přidala EO levandule a geranie. :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to jsem moc ráda, že se recept hodí, tak snad i mastička podařila :)) Na výrobě přírodní kosmetiky je super, že si ji každý může přizpůsobit podle sebe a tyhle oleje zní moc dobře! Krásné dny! :))

      Vymazat
  9. Recept musim urcite vyzkouset. Ale nemam lanolin. Mohu pouzit sadlo ?

    OdpovědětVymazat

Moc děkuji za všechny komentáře a připomínky, všechny poctivě čtu :))
Psát mi můžete i na email sem (klik)