Rakvičky se šlehačkou

19. 3. 2018


Když jsem byla malá, patřily rakvičky k mým nejoblíbenějším zákuskům. Už skoro rok mám doma od babičky půjčené formičky na rakvičky a tento víkend jsem na ně dostala takovou chuť, že jsem se rozhodla, že je zkusím upéct. Kdysi dávno jsem je právě s babičkou pekla, tak teď jsem se do toho konečně pustila sama.

Recept jsem si našla v naší staré Sandtnerce (tentokrát po mé prababičce) a rozumy googlila různě po internetu. Ideální je na ně prý plynová trouba, tu já teda nevlastním, ale v naší elektrické se taky upekly.




Tak jdeme na to, budete potřebovat (z uvedeného množství jsem měla 12 kusů rakviček):

  • 4 žloutky (bílky můžete použít třeba na pavlovu nebo na krém do kremrolí :))
  • 150 g moučkového cukru
  • 4 kapky citronové šťávy 
  • 5 cm tlučené vanilky (já použila trošku barbarsky jednu lžíci vanilkového cukru)
  • 100 % tuk na vymazání formiček, já použila sádlo, ale měl by fungovat i olej nebo přepuštěné máslo, ve kterém není žádná voda. Sandtnerka doporučuje kakaové máslo. 
  • ušlehanou šlehačku k podávání

Postup:
  1. Nejprve si opravdu důkladně vymažeme formičky. Ideální jsou ty staré plechové. 
  2. Troubu předehřejeme na 110-140 °C (tady je dobré vědět, jak peče zrovna ta vaše trouba, je to totiž trochu alchymie...já měla troubu nejprve vyhřátou na 150 °C a myslím, že to bylo moc, rakvičky mi totiž víc vyběhly na jednu stranu a začaly tam trošku praskat...pokud ale budete mít teplotu v troubě moc nízkou, rakvičky nenaskočí).
  3. Cukr se žloutky, citronovou šťávou a vanilkou šleháme buď půl hodiny ručně nebo tak 10-15 minut v robotu/šlehačem dokud nevznikne světlá, hustá pěna. Ta by měla zanechávat na povrchu viditelné stužky, které se zase za chvilku ztratí a splynou, ale hned po vytažení tam jsou (jak by to mělo vypadat můžete mrknout sem).
  4. Vymazané formičky naplníme pěnou zhruba do půlky. Já plnila lžičkou, ale lépe by to šlo cukrářským pytlíkem. 
  5. Formičky naskládáme na plech a dáme je do vyhřáté trouby.
  6. Teď přijde ta napínavá část. Rakvičky musíme sledovat, ale v žádném případě neotevírat troubu! Jakmile naskočí a na povrchu ztvrdnou, troubu stáhneme na 80-100°C a dosušíme. Já je nakonec sušila 2,5 hodiny (někde doporučují i 4-5, aby byly opravdu usušené). Pokud totiž nebudou důkladně usušené i na dně, nepůjdou vám z formiček vyklopit. Jakmile jsou důkladně upečené, vypadávají z nich samy, jen co formičku obrátíte vzhůru nohama. Takže pokud se už budete blížit ke dvěma hodinám, klidně některou vytáhněte, nechte trochu zchladnout a zkuste vyklopit. Pokud to nejde, sušte ještě déle, pokud to jde, vyndejte všechny rakvičky z trouby, nechte vychladnout a vyklopte všechny.
  7. A teď už stačí jen ušlehat šlehačku a podávat. :)) Rakvičky v teple a suchu vydrží skoro věčně, pár týdnů určitě. Tak si je můžete napéct do zásoby a pak už jen ohromit nečekanou návštěvu. :))


Tak to taky zkuste a dejte mi vědět, jak se povedly! Pokud jste dobře sžité se svojí troubou, nic zas tak složitého na nich není. ;))

Mějte se moc krásně! Evi
//foto moje ©gathermoments

  • Sdílet:

Mohlo by se vám také líbit:

6 komentářů

  1. Sledovala jsem už na IG a obdivovala. Já se do nich poustet nebudu, ale vyadaji skvěle. A krasne nafocene. M.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marcelko, moc děkuju! Zas tak složité to není, určitě je vyzkoušej! :))

      Vymazat
  2. Páni! Smekám... a krásně to máš nafoceno! S tou kuchařkou a formičkami to dýchá starými časy, nádhera!
    V.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Veru, moc děkuju! Kuchařka už toho hodně pamatuje :))

      Vymazat

Moc děkuji za všechny komentáře a připomínky, všechny poctivě čtu :))
Psát mi můžete i na email sem (klik)