Hygge vs minimalismus

16. 11. 2017

V rámci svého minimalismu se snažím nekupovat si žádné zbytečnosti. Zatím to jde celkem snadno, hlavně když vím, jak rychle se nám naše mini garsonka zaplnila a že už to opravdu nemáme kam dávat. V tomhle je to možná snažší, než kdybychom měli veliký byt, ale stejně musím pořád bojovat se svou touhou vlastnit. Nevím, jestli to máte taky tak, ale když někde na internetu, blogu nebo třeba na Instagramu vidím nějakou krásnou věc, najednou ji začnu chtít. I když vím, že ji nemám kam dát nebo bych ji třeba používala jen chvilku. Ale mohla bych si ji na blog vyfotit a napsat o ní článek, že jo...Je to prostě těžké, ale snažím se odolávat. To zahrnuje i knížky, které jednou přečtu a pak už mi jen leží v knihovně. Ale samozřejmě pár mých oblíbených titulů, ke kterým se vracím, tam mám. :)) A tak jsem byla nadšená, když jsem se konečně prokousala dlouhou řadou rezervací na Hygge v knihovně. Asi budu jedna z posledních, kdo tuhle knížku ještě nečetl, ale kdo si počká...





Hygge je dílem prezidenta Institutu pro výzkum štěstí v Kodani (ano, v Kodani opravdu mají institut, kde zkoumají štěstí) s příznačným jménem Meik Wiking. Když si ho vygooglíte, je to celkem sympaťák! :)) A podobně sympatická je mi celá knížka. Doplněná milými ilustracemi a hezkými fotkami. Pěkně si tu pohráli i s typografií, prostě radost číst. Meik se v knížce snaží nahlédnout pod pokličku dánského fenoménu hygge, který z Dánů dělá nejšťastnější národ na světě. Jednotlivé kapitoly přinášejí různé stránky života a ukazují, jak snadno zařadit hygge činnosti nebo věci do svého života. Tak třeba dlouhé vaření a rodinná večeře je víc hygge než něco narychlo zhltnout ve fast foodu, dát si dortík a kávu v útulné kavárně je víc hygge než kafe na stojáka z automatu, posezení s pár přáteli je víc hygge než obrovské večírky, kde se lidé navzájem neznají. A jak říká anotace: "Hygge je pocit, který zažíváte během bouřky, když jste v pohodlných ponožkách schoulení na pohovce, přikrytí měkkou dekou. Je to ten pocit, když u stolu osvětleném svíčkami společně se svými milovanými jíte své oblíbené jídlo a povídáte si. Je to pocit, který se vás zmocní, když se s šálkem oblíbené kávy v ruce díváte na rudé ranní světlo na jasné modré obloze. Hygge je o atmosféře a prožitku. Je to o sdílení se s lidmi, které máme rádi. Pocit domova. Pocit bezpečí. Pocit vnitřního klidu a blaženosti." Takže to není jen o svíčkách a huňatých ponožkách. I když ty jsou důležitou součástí.

Abych se vrátila k názvu článku, víte co, já si myslím, že to jde oboje. Mít doma útulno, ale zároveň si nepořizovat tunu zbytečností, které jen zabírají místo. Však se podívejte na všechny ty severské interiéry! Jsou správně Hygge, mají vyladěné osvětlení, ale většinou jsou i minimalistické. A to nemyslím ty černobílé, což je tady u nás převažující představa severského zařízení. Třeba tenhle byt, kde jsme v Kodani bydleli přes Airbnb, je minimalistický, ale jako by vypadl z hygge knížky!

Jak to máte vy? Jste spíš zastánci hygge nebo minimalismu? Nebo oboje? :))

Mějte se moc krásně! Evi
//foto moje ©gathermoments

Mohlo by se vám také líbit:

6 komentářů

  1. Ja ji mam stahlou ve ctecce, ale jeste neprectenou, posledni tedy nejsi ;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jíťo, to jsem ráda, že nejsem sama. Tak ať se hezky čte ;))

      Vymazat
  2. Hihi, ten byt v Kodani jako hygge? tak to jsem v tom případě asi pěknej sysel ve shromažďování věcí, co mi dělají útulnost prostředí �� Nemít ozdoby, dekorace, veselé barvy a všechno po ruce, tak umřu na nedostatek podnětů a pohodlí domova. Minimalismus vypadá hezky, uhlazeně, poklizeně, ale pro mě to asi není :-) chápu, že v garsonce nelze mít moc věcí a proto bych se k minimalismu taky naklonila :-) Jee a vyrábíš si třeba sama dekorace? třrba jako ty pověšené listy naa provázku u zdi?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Katy, já to mám spíš o tom pocitu než o ozdobách a dekoracích. A to příjemné útulno si teď vytvářím světlem - zapálenou svíčkou nebo žárovičkami. Prostě časem zjišťuji, že k životu a svému pohodlí potřebuju spíš méně věcí než více (hlavně, kdo to má pořád všechno uklízet a utírat na tom prach, že:)).
      Většina dekorací, co doma máme, jsou ručně vyrobené. Třeba ty lístečky na zdi. Je to jednoduché a většinou i levné a když mě omrzí, není mi líto je vyměnit. Ráda si taky lepím na zdi fotky washi páskami, které měním, když se mi chce...Je pravda, že v obchodech musím odolávát, ale celkem se mi to poslední dobou daří. Měj se krásně! :))

      Vymazat
  3. Evi, tak první odstavec je, jako bych ho psala já sama. Mám to úplně stejně do puntíku... A abych mohla mít hygge, potřebuju předtím minimalismus ;-)... Poslední dobou hygge vnímám víc jako pocit, který si snažím navodit i u věcí o dost méně příjemných, než je třeba čtení knihy nebo popíjení čehokoli s přáteli, a to třeba při žehlení, dennodenní přípravy jídla pro rodinu, úklidu - zapálím svíčku/y, naliju něco dobrého do hrnečku a snažím se užívat si i ty "nudné" věci ;-)...
    V.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jé, Veru, tak to máme podobně. Hygge je pro mě taky pocit, prostě taková příjemná přítomnost. A teď na podzim se zapálenou svíčkou a zapnutými světýlky to jde skoro samo. Tak ať nás baví i ty nudné věci! :))

      Vymazat

Moc děkuji za všechny komentáře a připomínky, všechny poctivě čtu :))
Psát mi můžete i na email sem (klik)