Můj eko život

18. 1. 2017


Snažíte se žít ekologicky? Já jo! Chystám se na knížku Bey Johnson Domácnost bez odpadu (Zero Waste Home), samozřejmostí je pro mě třídění odpadu, jídla se snažím nakupovat jen tolik, abychom žádné zkažené nemuseli vyhazovat a zbytky vždycky dojíme nebo zpracujeme do nějakého jiného jídla. Jen mi zatím schází zahrada s kompostem, abych mohla třídit i bio odpad. Narazila jsem ale na vermikompostování, kdy kompost můžete mít pěkně doma třeba pod linkou a o rozložení zbytků se postarají kalifornské žížaly. Mrkněte sem nebo sem. Je to zajímavé, ale tak nějak jsem na žížaly zatím nesebrala odvahu. Nemáte je někdo doma? :)) 

S plátěnou taškou v kabelce chodím nakupovat už dlouho. Teď uvažuji i o nákupu látkových sáčků na ovoce a zeleninu, abych si v obchodech nemusela brát ty plastové. Zaujal mě sympatický projekt dvou mladých mediček, které vyvinuly kompostovatelné, ale odolné sáčky z polymléčné kyseliny. Kampaň na Hithitu jsem prošvihla, teď rozjíždí sériovou výrobu, tak si asi budu muset počkat na eshop. Ale sáčky vyrábí i další výrobci, dají se sehnat třeba tady na Econea a zkušenosti o nakupování do vlastních pytlíku pěkně shrnuje Marcela ve svém článku tady.



Taky jsem si pořídila láhev ReTap, abych s sebou nemusela nosit ty plastové. Je z borosilikátového skla, takže lehká, ale odolná. Navíc se dá umýt v myčce, což je parádní výhoda.  Koncem roku jsem ještě díky spolupráci s eshopem Labeloo dostala tuhle krásnou skleněnou láhev Equa Mismatch White. Tak už mám dvě! :))


Domů jsem nám pořídila taky ekologický prášek do myčky a leštidlo, aviváž na prádlo a testovací sadu pracích ořechů. Prát s ořechy jsem už zkoušela a musím říct, že mě malinko zklamaly. Zdálo se mi, jako kdybych prala jen v čisté vodě. Nemáte zkušenost? Zato aviváž s jalovcem a mořskou řasou je asi ta nejvoňavější, co jsem kdy měla. Voní opravdu krásně a navíc je eko! :))


To, že se snažím používat i přírodní kosmetiku, jste si už asi všimli. Kromě toho, že si kupuji bio značky, občas si taky nějaký krém sama vyrobím. Co všechno jsem už vyráběla můžete mrknout tady.

Většinu věcí mám z brněnské Brány k dětem, kde si je po objednávce na internetu vyzvednu přímo v brněnské prodejně (dají se tu i nakoupit a mají pobočky i v dalších městech), pak taky z eshopu Econea.cz, která nabízí možnost vyzvednutí na pobočkách Zásilkovny.

Jak jste na tom s ekologií vy? Budu moc ráda, když se se mnou podělíte o své tipy nebo oblíbené výrobky!

Mějte se krásně! Evi
//foto moje ©gathermoments

  • Sdílet:

Mohlo by se vám také líbit:

28 komentářů

  1. Taky se snažím, ale bohužel u nás doma s rodiči je to trochu složitější :D
    MY COZY CORNER

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Když jsem ještě bydlela s rodiči, tak jsem je naučila aspoň třídit odpad. A nejlepší je, že v tom pokračují, i když už u nich nebydlím. :))

      Vymazat
  2. Snažím sa doma aspoň recyklovať väčšiu časť odpadu. Tiež mám sklenenú fľašu a veľmi veľmi sa snažím používať prírodnú kozmetiku (aspoň tam kde sa dá). Obdivujem ľudí, ktorý vedia tieto veci ozaj dodržiavať a sústrediť sa na takýto život - napr práve bez odpadu. Aj ja by som veľmi rada redukovala množstvo odpadu, dúfam, že to pôsjde už len k lepšiemu. Podľa ecological footprintu mi treba 1 a pól zemegule ak by každý žil ako ja tak to nie ej také zlé so mnou snáď.
    Ivana xx

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ivi, já myslím, že je to fajn snažit se aspoň trošku! Sama to taky nemám jako hlavní životní filosofii, dělám spíš takové malé krůčky. :))

      Vymazat
  3. Skvělá eko výbavička! Já se taky snažím - třídění odpadu je samozřejmost, láhev mám sice plastovou, ale z důvodu toho, že je filtrační (Bobble), na nákup chodím s vlastní látkovou taškou a v kosmetice se taky snažím...Rozhodně to není stoprocentní, ale lepší málo než nic :)
    Sim in the Bubblegum

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Simi, taky myslím! Aspoň něco málo je vždycky lepší než nic. :))

      Vymazat
  4. Používám látkovou tašku (o pytlících přemýšlím čím dál tím více), láhev, eko prací prostředek, potom univerzál skoro na vše od Hadka, "jar" od Ecoveru, snažím se myslet při nákupu a raději investuji do dražších a většinou kvalitnějších kousků, taktéž jídlo (i když nakupuji na pár dní dopředu, protože bydlím na vesnici, nicméně většinou nějaký zbytek sezobe slepice či sní pes), taktéž recykluji a snažím se pěstovat bylinky :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Peti, vidíš, jar máme doma pořád ten klasický, už asi rok pořád tu stejnou láhev, tak počkám až ho vypotřebujeme a pořídím nějaký víc eko. A nejlepší čistič je stejně ocet! :))

      Vymazat
  5. Já jsem eko člověk a miluju přírodu, takže se snažím, jak se dá, což znamená, že pláťěnka je samozřejmost, stejně jako retapka, třídění odpadu, výroba kosmetiky či koupě přírodní a nejlíp i vegan a eko, taky jsem vegetarián stále více inklinující k veganství (už je ty blbý sýry musím přestat jíst! :D), hodně pěstuju svý zeleniny a když ji nemám, tak řetězce nepodporuju, oblečení kupuju nejvíc v sekáčích a jídlo mi stejně dýl jak dva dny v lednici nevydrží, páč já ráda jím, takže taky nic nevyhazuju :) Jsem ale ráda, že stále víc a víc lidí myslí na planetu a snaží se něco dělat, jen tak dál! ;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jé Janet, to je super! Tak Ty už to máš úplně vyladěno! Já jsem takový příležitostný vegetarián, snažím se trochu maso omezovat, ale stejně ho pořád jím...a nevím, jak bych přežila bez sýrů, ty naprosto zbožňuju! :)) Podle mě je fajn i masová cesta, ale s podporou místních farmářů a dobrých životních podmínek zvířat. I to maso je pak úplně jiné. :))

      Vymazat
  6. U nas doma je to podobne. Tridime odpad, jidlo nakupujeme vzdy tak na dva dny, takze se nic nekupi v lednici a kdyz uz neco zbyde, zrecykluju to do jineho jidla. Take nosim platenou tasku a momentalne si siju i pytlicky, abych mohla nakupovat 'bez obalu' - v Brne v Brane ke zdravi, jiste taky znate :-) Co se tyce kosmetiky, tak ji moc nepouzivam, pouze sampon (mam ten Eko levandulovy) a mydlo (obvykle nejake prirodni). Misto kremu kokosovy olej a nebo si obcas neco umicham. Kompost zatim nemam, ale brzy se prestehujem do domu ze zahradou, tak se na nej tesim. Obleceni v posledni dobe uz moc nekupuju, kdyz ano, tak castecne second hand. Nase ditko ma taky hodne bazarovek. Hracky naopak kupujeme spise drazsi, ale za to trvanlive - drevo, textil. Myslim, ze premyslet nad svou ekologickou stopou ma pro budouci generace velky smysl a je dobre, ze se to zacina vic dostavat do povedomi a povazovat za prirozene jednani :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Májo, taky doufám, že se to do povědomí rozšíří ještě více. Když vidím, co všechno se produkuje úplně zbytečně a pak vyhazuje, až je mi z toho někdy smutno. Bezobalovou Bránu ke zdraví znám, ráda si tam chodím třeba pro pohanku. :)) A děkuji za návštěvu máte moc pěkný blog!

      Vymazat
  7. Smyslim podobne, i kdyz prirodni kosmetika je u me spis novinkou a k domaci tvorbe jsem se jeste nedostala. A kompost s zizalama mam od manzela slibeny uz tri roky, tak se snad letos pochlapi :) jo a jeste ted peru v mydlovym slizu z jelena - ten ale asi neni moc prirodni, co?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, já myslím, že praní v mýdlovém slizu je právě hodně eko! Pořád lepší než všechny ty chemické prací prášky! :))

      Vymazat
  8. Snažím se té naší přírodě odlehčit co to jde. Třídit odpad je samozřejmost a od té doby, co si v obchodech neberu na zeleninu plastové sáčky, ale pytlíky ušité ze starých záclon, máme doma o poznání míň plastového odpadu. Ještě si chci ušít z mušelínu pár pytlíků na pečivo. Také bych si chtěla zkusit vyrobit kosmetiku. Zkusila jsem přírodní deodorant, ale musím recept ještě trochu vychytat. Vermikomposter jsme měli a žížaly se nám po pár měsících vypařily do vesmíru ;) Teď už vím, kde byla chyba, takže to zkusím znovu (komposter jsme si vyrobili sami). Musím říct, že za tu krátkou dobu, co jsme jej měli, jsme měli koš na směsný odpad poloprázdný. Používám také pár ekologických prostředků na úklid a časem bych si ráda vyrobila sliz na praní. A oblečení? Víc je míň ;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Peti, to je super nápad ty pytlíky ze starých záclon! Teď už jen sehnat stroj, abych si mohla nějaké ušít. :)) Je to paráda, že je nás tu takových "eko" žen spousta! :))

      Vymazat
  9. Dobrý deň, orechy na pranie používam, je pravda že nemajú žiadnu vôňu ale tá sa dá "dodať" pár kvapkami éterického oleja na vrecúžko s orechami ...
    z orechov je viac výrobkov - na pranie aj ovoňaný gel, gel do myčky a wc gel ....

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Iri, já jsem k ořechům olejíček taky nakapala, jen mi přijde, že prací účinek nic moc, možná třeba ten ořechový gel na praní by byl trochu lepší.

      Vymazat
  10. Je super ze spoustu lidi premysli nad tim co nakoupit a jak to pak dobre zlikvidovat. Trideni odpadu mam uz z domu od rodicu a prijde mi to uz jako samozrejmost. Jen by bylo fajn kdyby byly i ve vetsich mestech jako treba Brno i moznosti kompostovani. Jo to my tady taky chybi. Jinak uz mam latkovou tasku a i sklenenou lahev. A eko prasky jsem zavedla ted,jak se nam narodila mala. Takze pomalu ale jiste 😁

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zuzi, kompostování mi tu taky chybí, to by bylo moc fajn...právě proto pokukuji po vermikompostéru. :))

      Vymazat
  11. v posledni dobe se snazim, co to jen jde a o eko zivot se docela zajimam! tridit odpad mi dnes uz prijde jako samozrejmost, snazim se brat co nejmin pytliku v obchodech - vetsinou treba jen na brambory nebo kdyz mam neceho vic jak tri kusy a taky pouzivam prirodni kosmetiku (krome dekorativni). lahev na piti jsem si jeste neporidila, ale piti s sebou celkove moc nenosim a treba petku vetsinou pouzivam aspon opakovane. ale do budoucna bych si nejakou lahev chtela urcite poridit. na prani pouzivam praci prasek z DMka z te jejich eko rady. V nejakym testu vysel i nejlip. U techto pripravku jde pry dost i o to, ze ho staci mensi mnozstvi nez beznych prostredku a proto take min zatezuji prirodu. Ze stejne rady pouzivam i jar a cistic na WC. Cela rada je cenove dostupna, coz se mi jako studentovi hodi haha)))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Johanko, díky za tip na prací prášek z DMka, mrknu tam! :))

      Vymazat
  12. Hezké ráno,třídíme hodně a cokoliv: hliník,plechovky,samozřejmě plasty,papír,sklo,do myčky mám namíchaný eko přípravek,objednala jsem si i eko čistící prostredky.Ráda bych vyzkoušela i přírodní kosmetiku.Můžu se zeptat na značku Weleda,jaké jsou vaše zkušenosti s jejím používáním? Děkuji, krásné mrazivé dny Svaťka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Svaťko, díky za nápad na eko přípravek do myčky, jak ho mícháš? To bych taky ráda zkusila! :))
      Jinak s Weledou mám samé dobré zkušenosti, mrkni tady na blogu, už jsem o ní pár článků napsala. Nejradši mám jejich voňavé sprchové krémy a na zimu coldcream. :)) Krásný den!

      Vymazat
  13. Díky za Weledu, prozkoumám.
    Přípravek do myčky míchám podle blogu U nás na kopečku. Přidávám osobní zkušenost - mastné, připálené, zaschlé jídlo se špatně umývá, to použiji kapsle z obchodu. Tak hodně štěstí...Svaťka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Svaťko, moc děkuji za tip, určitě to taky prozkoumám. :)) Krásné dny!

      Vymazat
  14. Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.

    OdpovědětVymazat
  15. Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.

    OdpovědětVymazat

Moc děkuji za všechny komentáře a připomínky, všechny poctivě čtu :))
Psát mi můžete i na email sem (klik)