28. 12. 2013

MENSTRUAČNÍ KALÍŠEK - ANO NEBO NE?

Chtěla bych se s vámi podělit o moje zkušenosti s menstruačním kalíškem, určitě jste o něm už slyšely a tak třeba někomu pomůžu s rozhodováním...

PROČ KALÍŠEK?
  • je ekologický - jeden vám vydrží nejméně 10let (životnost garantovaná výrobci)
  • zdravotně nezávadný - je vyrobený z lékařského silikonu, neuvolňují se z něj vlákna jako z tamponů a vložek, není bělen chlorem jako tampony a nezpůsobuje syndrom toxického šoku, nevznikají z něj opruzeniny jako z používání vložek a není napuštěn žádnými chemikáliemi
  • je pohodlný a spolehlivý i při velmi silné menstruaci, sportu a cestování
  • kalíšek je jednorázová investice v řádu 390-700Kč (ceny se liší podle výrobců: Mooncup, LadyCup, Lunette, Meluna, Yuuki, Gaia cup, Naturcup), používá se opakovaně

    JAK TO FUNGUJE?
    • kalíšek se zavádí do pochvy podobně jako tampon, na místě ho drží podtlak
    • vyprazdňovat jej stačí většinou jen ráno a večer
    • během menstruace kalíšek stačí opláchnout vodou (nebo otřít vlhčenými ubrousky či toaletním papírem)
    • po skončení menstruace kalíšek vyvaříte nebo použijete speciální nádobku, která jej sterilizuje v mikrovlnce
    • více najdete třeba tady nebo na diskuzích na omlazení, votočvohozu nebo zkuste google...

    MOJE ZKUŠENOSTI #1: 2011: 

    Ano, teorie vypadala moc lákavě a to že ho bude stačit vyprázdnit jen ráno a večer mě nakonec přesvědčilo ke koupi. Tampony už stejně používám bez problémů spoustu let, tak kalíšek by neměl být problém (to jsem si myslela). Taky jsem samozřejmě prolezla všechny možné diskuze, ať už na omlazení, votočvohozu nebo co mi google našel...vesměs se hemžily pozitivními zkušenostmi. Pak jsem ještě narazila na jednom slevovém portálu na akci na kalíšek Yuuki, kde vyšel na nějakých 250Kč (do dražšího se mi moc investovat nechtělo, hlavně jsem vůbec nevěděla, jak dopadne, ale možná jsem nakonec měla...). Navíc mi byl sympatický tím, že je vyrobený v České republice. Tak jsem si objednala jsem si menší velikost a kalíšek mi záhy dorazil.
    zdroj obrázku: http://gyncup.cz/img/cms/9.jpg 










    Při nejbližší příležitosti jsem ho samozřejmě chtěla vyzkoušet, pečlivě jsem si nastudovala návody, ale i rady na netu, kalíšek složila a zavedla. Kalíšek Yuuki má na konci takovou stopku, řada uživatelek psala, že ji nakonec úplně ustřihla, no já to prvně zkusila s celou stopkou. No to vám bylo něco! Kalíšek jsem v pořádku zavedla, obkroužila prstem, ale stopku jsem pořád cítila, podařilo se mi jej nějak vyndat a stopku jsem zkrátila o víc jak půlku. Takže zavedla jsem znova, už jsem jej necítila, vypadalo to fajn, tak jsem ho tam nechala...Všechno bylo v pohodě, neprotékal mi. Až do chvíle, kdy jsem ho chtěla vytáhnout. Tím podtlakem tam držel jako přibitý. tahala jsem za stopku a nic. Chytit přímo kalíšek se mi nedařilo, byl moc daleko, dosáhla jsem jen na stopku. No zkoušela jsem to snad čtvrt hodiny, pak se mi ho podařilo zčásti vytlačit a vytáhnout za tu stopku (a to vůbec to nejde, stopka klouže a nedá se pořádně chytit...na toto je asi lepší kalíšek s kroužkem nebo kuličkou Meluna), zmáčknutím uvolnit podtlak a byl venku. Ale byl to teda děs, už jsem myslela, že mi tam snad zůstane navždy... :)

    Toto se odehrálo někdy ke konci roku 2011 (proto mám ještě starou krabičku, co můžete vidět na fotkách) a když jsem na něj asi před měsícem zase ve skříňce narazila, řekla jsem si, že mu dám druhou šanci,


    MOJE ZKUŠENOSTI #2: 2013

    Tentokrát jsem stopku ustřihla úplně. Zavedení v pořádku, Yuuki patří k nejméně měkkým kalíškům, takže nemám problémy s tím, že by se nerozvinul a ani neprotéká...vyndávám zmáčknutím spodní části kalíšku a tím se uvolní podtlak, takže ven jde úplně krásně (pokud je trochu hlouběji, pomáhám si poševními svaly a trochu ho vytlačím). Zatím mi zavádění i vyjímání dělá trošku problémy, trvá mi to déle...no není to 100 procentní, ale věřím, že časem si to nacvičím. :) A při nošení kalíšek vůbec necítím. A jsem z něj nadšená! Celý den se o něj nemusím starat (vylévám ráno a večer), stejně radši nosím ještě intimku... A ještě ušetřím. :)


    TAKŽE ANO NEBO NE?

    Za mě rozhodně ano. A pokud jste kalíšek zkoušely a měly podobný problém jako já poprvé, doporučuju mu dát ještě jednu šanci.

    V jedné diskuzi jsem se dočetla, že by se na kalíšku měly tvořit bakterie a podporovat papilomavir a že ten podtlak taky není úplně ok. I názory gynekologů se dost liší, jedni doporučují, jiní ne...Ale třeba pesar drží na čípku na také podtlakem a to je v pohodě, ne? Co si o tom myslíte vy?

    Co vy a kalíšek? Jaké jsou vaše zkušenosti? Nebo dáváte přednost jiným alternativním produktům - jako jsou třeba přírodní menstruační houby a soft tampony?

    fotky bez uvedených zdrojů /moje

    7 komentářů:

    1. Nemám odvahu.. Je to velký a já nerada i ty tampony, brrr.

      OdpovědětVymazat
      Odpovědi
      1. To není taková hrůza, opravdu! :) ale je pravda, že mně tampony vyhovují...

        Vymazat
    2. Já dávám přednost také tamponům, vložky mi přijdou prostě nehygienické. S tampony problém nemám a tak jsem se rozhodla kalíšek jednou taky vyzkoušet. Musím říct, že to střídám, někdy kalíšek, někdy tampony. Jen mám vždycky strach, že mi proteče, i přesto, že si myslím, že ho tam mám dobře :D Stalo se mi to zatím jen 2x.

      OdpovědětVymazat
      Odpovědi
      1. Taky zatím nosím pořád radši ještě intimku...a taky to občas ještě prostřídám, ale kalíšek je fajn alternativa :)
        a jakou máš značku?

        Vymazat
      2. Lady Cup, taky jsem to kupovala přes nějaký slevový portál, mně se líbí, že nemusím každou chvilku na záchod a tahat tampony sebou :) Nejvtipnější je to, že mě k tomu tak trochu nakopl přítel :D

        Vymazat
    3. Já mám kalíšek Lunnete, taky má stopku, kterou jsem z půlky ustřihla. Nepoužívám ho zas tak často, ale už jsem se naučila, jak zavádět a vyndávat, i když taky jsem se s tím nejdřív prala. Ale mě furt protíká:-( Nevím, co dělám blbě. Jestli je to tím kalíškem nebo mnou, čert ví.

      OdpovědětVymazat
      Odpovědi
      1. Je pravda, že na protékání jsem četla hodně stížností v různých diskuzích...Nemůže to být tak, že steče jen ten zbytek, co zůstal po zavedení pod kalíškem? To se mi taky stává, ale je to většinou jen malý flíček, tak nevím :(

        Vymazat

    Moc děkuji za všechny komentáře a připomínky, všechny poctivě čtu :))
    Psát mi můžete i na email sem (klik)